Living Mindfulness

Mindfulness en compassietraining

Tijd en locatie

Data: 8 dinsdagen, 31 okt, 7, 14, 21, 28 nov, 5(?), 12, 19 dec 2017; 10 november 2017 stiltedag (extra 45 euro)
Tijd: 18.00 tot 20.30 uur.
Kosten: €550, minimaal 10 deelnemers, maximaal 14.
Plaats: UvA minds You, Plantagemuidergracht 14, 1018TV Amsterdam (mogelijk ander adres in Amsterdam Zuid)
Aanmelden: website of 020-5251441

De training

MindfulZelfCompassie (MZC) combineert de vaardigheden van de mindfulness met zelfcompassie, waarbij door deze combinatie de emotionele weerbaarheid wordt vergroot.

Mindfulness is de eerste stap naar emotioneel herstel; namelijk de moed en mogelijkheid hebben om lastige gevoelens ( bijv: onzekerheid, verdriet, irritatie, verwarring) te onderkennen met een open en nieuwsgierige houding. Zelfcompassie geeft vervolgens een een antwoord om deze lastige gevoelens te beantwoorden met vriendelijkheid en begrip in plaats van zelfverwijt en schaamte.

Compassie is een bij iedereen in de kern aanwezige kwaliteit, die we kunnen aanboren en cultiveren om verder tot bloei te kunnen laten komen. In deze training zullen we oefeningen doen die deze kwaliteit verder ontwikkelt in onszelf, ten behoeve van onszelf en anderen. De training heeft een zorgvuldige opbouw. Uit onderzoek is gebleken dat zelfcompassie het gevoel van emotioneel welzijn en geluk significant doet toenemen, en blijken mensen een gezondere leefstijl beter te kunnen volhouden. Daarnaast blijkt stress, angst en depressie af te nemen (Neff, 2013).

Wat leer je?

  • Hoe je makkelijker met lastige emoties om kunt gaan
  • Hoe je jezelf kunt aanmoedigen in plaats van te bekritiseren
  • Hoe je moeilijke relaties ( oude en nieuwe) kunt transformeren
  • Hoe je (zelf)compassie kunt toepassen in het dagelijks leven
  • Theorie en onderzoek over mindful zelfcompassie

Voor wie?

Iedereen die de intentie heeft een vriendelijke innerlijke houding te ontwikkelen kan dit leren.

Deze training is voor iedereen, mensen met of zonder kinderen, met of zonder relatie, vanaf 20 jaar. Om echt goed te kunnen profiteren van deze training is ervaring met mindfulness d.m.v. de 8 weekse mindfulness- of mindful parenting-training aanbevolen, maar geen voorwaarde.

Resultaten blijken samen te hangen met de mate waarin men in het dagelijks leven hiermee oefent.

Lezen

Kristin D. Neff en Christopher K. Germer, ‘A Pilot Study and Randomized Controlled Trial of the Mindful Self-Compassion Program’, Journal of Clinical Psychology, 69 (2013), 28–44.
Christopher K. Germer, Mindfulness en Zelfcompassie. Uitgeverij Nieuwezijds 2012.
Kristin D. Neff, Zelfcompassie, Uitgeverij De Bezige Bij 2011.